Automataváltó olajcsere
Az olaj főszerepet játszik az automatikus sebességváltóban.
Fontos szerepe van a nyomaték átvitelében, a munkahengerek működésében, a kenésben, a hűtésben és a mechanikus kopadék eltávolításában. Az automataváltó olaj tisztasága kulcsfontosságú az elektromos finom szabályozáshoz. A működés során az olajnak kitett mechanikus és hőterhelés miatt idővel szennyeződik, elfárad, és az benne lévő adalékanyagok hatékonysága csökken, valamint eredeti fizikai tulajdonságai elvesznek.
Miért fontos az automataváltót karbantartani és mennyi időnként szükséges?
A rendszeres gondozás kiemelkedően fontos. Sokan csak akkor kérnek segítséget szakembertől, amikor az automataváltó zajos vagy rángat a váltásnál. Ilyen esetekben valószínűsíthető, hogy mechanikai problémák is jelentkeztek. Az automata váltó élettartamának növelése és a költséges javítások elkerülése érdekében időről időre karban kell tartani, és rendszeresen cserélni kell a váltóolajat, hasonlóan a motorolajhoz. A kötelező karbantartás időpontját az autó- vagy váltógyártó ajánlásai alapján kell meghatározni. Általánosságban elmondható, hogy az automata váltók olajcseréje általában 60 000 km – 120 000 km között van, de legalább 5 évente szükséges a karbantartás. Egyes előírások ennél szigorúbban, 2 évet vagy 40 000 km-t javasolnak a szervizintervallumként.
Gyakran előforduló hiba, hogy a használt olaj egy része a váltóban marad. Fontos megjegyezni, hogy a hagyományos karbantartási módszerek esetén jelentős mennyiségű fáradtolaj maradhat az automata váltóban. Ennek a problémának a kezelésére olajcserélő gépek nyújtanak megoldást. A hagyományos automataváltóknál a szűrőcserénél csak a teljes olajmennyiség 30%-50%-a engedhető le gép nélkül, de még az újabb CVT vagy DSG váltóknál is átlagosan a régi olaj 15%-20%-a bent marad, kivéve, ha az ATF olajcserélő eszközt alkalmazzák a cserénél.
Legkiemelkedőbb hatékonyságot az ATF olajcserélő berendezés nyújtja. Az automataváltók teljes karbantartásához a leginkább hatékony eszköz az erre specializált ATF olajcserélő berendezés. Az ATF olajcserélő berendezés lehetővé teszi a közel 100%-os váltóolaj cserét. A szekvenciálisan végrehajtott lépések, mint az olajteknő eltávolítása és tisztítása, a szűrőcseréje, a szeleptömb tisztítása szükség esetén, az új olaj feltöltése és szintezése az ATF olajcserélő berendezéssel, hatékonyan elérhetik a kívánt eredményt, megszüntetve az automata váltóban fellépő szennyeződések által okozott működési problémákat.
Biztonságos csatlakozás a megfelelő adapterekkel. Az olajcserélő berendezést a váltó hűtőkörébe csatlakoztatva sorba kötik az autóval, ami így az autó beindítása után az olajkör részeként funkcionálnak. A váltóra történő csatlakozás az egyik kritikus pontja a készülék használatának. Sok esetben igen bonyolult művelet, és ezen felül biztonságosan kell elvégezni, mert az olajcsere működés közben, üzemi nyomás alatt történik. A szakszerű csatlakozást a megfelelő adapterek felhasználásával lehetséges biztosítani.
A pontos információ a szakszerű munka alapja. Mielőtt nekikezdenénk, fontos az automataváltó azonosítása és a megfelelő típus ismerete.
Ezenkívül figyelembe kell venni:
Feltöltendő olaj mennyisége
Olaj minőségi szabványok
Olajcsere előírt hőmérséklete
Csatlakozási pontok és adapterek
A szakszerűen bekötött készülék az autó indítása után automatikusan érzékeli az olaj áramlási irányát és méri az olajnyomást. Elhanyagolt váltók esetén a készülék lehetővé teszi váltóöblítő tisztítószer bejuttatását a váltóba, hogy feloldja a szennyeződéseket és lerakódásokat. A tisztítóöblítés általában 15-20 percig tart.
A váltó öblítés és az adatbázisokban szereplő paraméterek szerinti beállítás megtörténte után, megkezdődik az olajcsere folyamata. Az elvégezett szűrőcsere során összegyűlt használt olaj mennyisége kiemelten fontos, mivel a hiányzó mennyiséget vissza kell juttatni a váltóba az új olaj feltöltésekor. Az automataváltók figyelik és összehangolják a váltóolaj hőmérsékletét, valamint a betöltési nyomást a váltó üzemi nyomásával, hogy elkerüljék a váltó esetleges sérülését.
A berendezés ezután a használt olajat egy belső tartályban gyűjti össze, miközben a másik tartályból friss olajat juttat a váltóba. A beszerelt nyomásmérő órákon nyomon követhetőek a használt és új olaj nyomásértékei, míg az olajminőség kémlelő nyílásokon vizuálisan figyelemmel kísérhető a csere folyamata. Az egyes modellek digitális kijelzőin láthatóak a belső tartályok telítettsége, az olaj hőmérséklete és más műszaki információk.
Az olajcsere után kiemelt figyelmet kell fordítani a szintezésre, ami a váltó típusától függően történhet nívó pálcával vagy búvárcsővel. Szükség esetén az olajszintet utána kell állítani. A lecsatlakozás, próbaút és újabb olajszint ellenőrzés után biztosak lehetünk abban, hogy az automata váltó karbantartása 100%-osan megtörtént. Az automata váltó olajcserélő berendezéssel végzett olajcsere során a váltóban lévő használt olaj 98%-a cserélődik le.