A dízelmotor füstöl, ez egyáltalán nem újdonság az ilyen jármű tulajdonosaink. Ennek elsősorban az az oka, hogy a közvetlenül az égéstérbe juttatott gázolaj szinte azonnal meggyullad. Nincs ideje elkeveredni a beszívott levegővel, mint a benzinmotorok esetében, ahol az üzemanyag a szívócsőben porlad el.
Ha az üzemanyag nem keveredik megfelelően a levegővel, káros kipufogógáz komponensek keletkeznek és jutnak a levegőbe. Az egyik ilyen a korom, a többi pedig nitogén-oxidok.
A korom képződését az üzemanyag nagyon finom elporlasztásával lehet csökkenteni leginkább. A koromrészecskék nem csak a levegőre nézve károsak, de az emberi szervezetre is. A fekete füstön túl ilyenkor olyan, szabad szemmel nem átható részecskék is a levegőbe jutnak, amik hajlamosak rákos megbetegedéseket okozni.
Manapság már nagyot lépett az autóipar, és a dízelautó gyártók már a kipufogógáz-utókezelésére is. Persze nem azért, mert annyira környezetbarát szemléletet követne az autóipar, inkább azért, mert már a dízelautó használókat zavarta a fekete füstfelhő.
Mikor telik meg a részecskeszűrő?
A részecskeszűrőt nem könnyű megkülönböztetni egy katalizátortól, legalábbis kívülről. Ha belenézünk a csőbe, jól látszik a lezárt és nyitott csatornák által alkotott sakktáblaszerű mintázat.
Használt szűrő esetén egy szép tiszta, illetve egy koromfekete oldalt látunk a használatból adódóan. A zárt rendszerek esetében nehezebb meghatározni, hogy mikor van tele a szűrő, és a lerakódott korom eltávolítása sem annyira egyszerű. A kibocsátott korom mennyisége nagyban függ az útvonaltól, a vezetési stílusunktól, meg egyéb hőmérsékleti tényezőtől..
A szűrő telítettségének megállapítására két módszer létezik. Az egyik, hogy a motorvezérlő által mért különböző üzemállapotokban eltölt idő alapján próbáljuk kitalálni, mennyi a korom a szűrőben.
A másik, hogy a szűrő előtt és után mérhető gáznyomások különbségéből számítják a lerakódott korommennyiséget. Minél nagyobb nyomáscsökkenést tapasztalunk, annál több a korom. A gyártók a két módszer kombinációját használják.
A másik, hogy a szűrő előtt és után mérhető gáznyomások különbségéből számítják a lerakódott korommennyiséget. Minél nagyobb nyomáscsökkenést tapasztalunk, annál több a korom. A gyártók a két módszer kombinációját használják.
Mi személy szerint a részecskeszűrő tisztítását javasoljuk, mivel a csere árának a töredékéért kap egy ugyanolyan hatékony részecskeszűrőt, mintha egy újat vásárolna.